Notariskosten berekenen verkoop huis
Wilt u de notariskosten berekenen voor de verkoop van uw huis? Daar helpen wij van SONS Real Estate u graag bij. Wij weten immers alles van de vastgoedmarkt af en zijn geen onbekende met deze materie. Maar wilt u uw huis liever verkopen zónder extra kosten? Dan bent u óók bij ons aan het juiste adres. Vul dan het formulier op onze website in om een vrijblijvende waardebepaling aan te vragen. Uw huis verkopen zonder kosten, dat doet u aan SONS.
Het begin van de verkoop
De koopakte is het begin van de verkoop van uw huis. Wilt u de notariskosten berekenen voor de verkoop van uw huis? Dan begint u hier dus mee. Een van de belangrijkste taken van de notaris is namelijk het opstellen van de leveringsakte, ook wel verkoop genoemd. Hierin worden alle afspraken tussen u en de koper vastgelegd. De kosten voor het opstellen van de leveringsakte variëren en zijn doorgaans gebaseerd op een percentage van de verkoopprijs, vaak tussen 0,5% en 2%. Bij deze stap hoeft u niet te denken aan de overdrachtsbelasting. Als verkoper hoeft u dit namelijk niet te betalen, dat doet de koper. Het standaardtarief is hier 2% voor, tenzij u een starter bent of iemand die een huis koopt wat zijn of haar 2e woning of belegging wordt. Om de notariskosten te berekenen bij de verkoop van uw huis, neemt u simpelweg het percentage dat van toepassing is en past u dit toe op de verkoopwaarde van het huis. U telt hier eventueel nog de kosten die hieronder worden besproken bij op.
Andere kosten van de notaris
De notaris moet ook de verkoop laten registreren bij het Kadaster. Deze registratie is essentieel om de eigendomsoverdracht officieel te maken. De kosten voor deze registratie, ook wel kadastrale kosten genoemd, worden door de notaris in rekening gebracht en zijn vaak opgenomen in het totaalbedrag aan notariskosten. De kosten hiervoor bedragen vaak maar ongeveer honderd tot tweehonderd euro, niets om lang bij stil te staan dus. En ook als er nog een hypotheek op de woning rust, regelt de notaris de aflossing daarvan. Dit kan gepaard gaan met extra kosten. Bijvoorbeeld als u de hypotheek wilt laten doorhalen (lees: compleet aflossen en uitschrijven uit het register). Naast de kernkosten kunnen er nog administratieve in rekening worden gebracht door de notaris. Deze kosten dekken onder andere het opvragen van diverse documenten, zoals eigendomsbewijzen en hypothecaire inschrijvingen.
SONS Real Estate werkt zonder notariskosten
Wilt u uw huis zonder notaris-, makelaars- of andere kosten verkopen? Dat kan! Bij SONS Real Estate kopen we graag uw woning op. We vragen hier geen enkele vorm van (verborgen) kosten voor. Vraag daarom nu uw vrijblijvende waardebepaling aan op onze website.