Notariskosten overdracht onroerend goed
Wat zijn de notariskosten bij de overdracht van onroerend goed en waar bestaan ze uit? Wij van SONS Real Estate leggen het graag uit op deze pagina. Wel vermelden we graag dat, indien u besluit te verkopen aan ons, wij geen enkele vorm van makelaars- of notariskosten vragen. Voor kosteloze en marktconforme verkoop, vult u het formulier voor een vrijblijvende waardebepaling op onze website in. Voor onze andere diensten, zoals beheer en advies, neemt u contact op met onze klantenservice.
De basiskosten van een notaris
Bij de (notariskosten bij de) overdracht van onroerend goed is de notariële akte het sleuteldocument. De notaris stelt deze akte op, waarin alle relevante details van de transactie worden vastgelegd. Hierbij moet u denken aan de identiteit van de partijen, de koopsom, eventuele erfdienstbaarheden, en andere juridische aspecten. De kosten voor het opstellen van de notariële akte zijn een substantieel onderdeel van de notariskosten.
De notaris zorgt er ook voor dat de eigendomsoverdracht correct wordt geregistreerd bij het Kadaster. Het Kadaster is verantwoordelijk voor het bijhouden van de eigendomsregistraties in Nederland. Deze inschrijving is van belang voor de rechtszekerheid en transparantie van het eigendomsrecht. Het registeren van de akte bij het Kadaster en andere openbare registers vergt administratieve handelingen die door de notaris worden uitgevoerd.
Indien er een hypotheek betrokken is bij de transactie, worden er extra kosten in rekening gebracht voor het opstellen van de hypotheekakte. Deze kosten zijn afhankelijk van het geleende bedrag en zijn vaak apart opgenomen in de offerte van de notaris.
Onderzoek en fiscale verplichtingen
Een notaris voert ook een due diligence-onderzoek uit, waarbij juridische en administratieve aspecten van het onroerend goed worden onderzocht. Dit onderzoek helpt bij het identificeren van eventuele lasten, beperkingen of juridische kwesties die van invloed kunnen zijn op de overdracht. Hoewel dit niet direct zichtbaar is als een aparte post op de factuur, maken deze onderzoeksinspanningen wel deel uit van de totale notariskosten. Een deel van dat onderzoek wordt bijvoorbeeld besteed aan het berekenen en afdragen van verschuldigde belastingen, zoals de overdrachtsbelasting. De notaris zorgt ervoor dat alle fiscale verplichtingen correct worden nageleefd volgens de geldende wetgeving. De kosten voor deze fiscale diensten maken eveneens deel uit van de notariskosten.
Vraag hulp aan SONS
Verkopen aan SONS Real Estate zonder kosten? Vul dan het formulier op onze website in voor een vrijblijvende waardebepaling. Voor onze andere diensten neemt u contact op met onze klantenservice.